تبلیغات
A.E.N - با آسم ناشی از ورزش چه كنیم؟

همانطور كه می‌دانید، آسم از بیماری‌های شایع ریوی بشمار می‌رود. مجاری هوایی افراد مبتلا به آسم، نسبت به عوامل آلرژی‌زا و محرك، حساسیت بیش از حدی از خود نشان می‌دهند به طوری كه در تماس با عوامل مذكور پوشش داخلی مجاری هوایی متورم و عضلات اطراف این مجاری منقبض و در نتیجه مجاری هوایی باریك می‌شوند. همچنین در اثر التهاب پوشش داخلی مجاری هوایی، موكوس بیشتری تولید می‌شود و تجمع موكوس نیز باعث انسداد مجاری هوایی می‌گردد. در نتیجه وقایع فوق، «حمله آسم» رخ می‌دهد.

چه عواملی می‌توانند باعث ایجاد حمله آسم شوند؟

در واقع موارد بسیاری می‌توانند آغازگر حمله آسم باشند كه آلودگی هوا، گرده گیاهان، گرد و غبار، كپك، دود سیگار، تغییر دما، برخی غذاها، عفونت سینوس‌ها، ویروس‌ها، عطر، دئودورانت‌ها، آسپیرین ولروفن، احساسات عاطفی شدید، سوزش پشت جناغ و بالاخره ورزش از آن جمله‌اند.

آسم ناشی از ورزش چیست؟

تقریباً تمام بیماران مبتلا به آسم، حداقل در هنگام ورزش شدید در هوای سرد و خشک، دچار علایم تنفسی می‌شوند. آسم ناشی از ورزش، وضعیتی است که در آن فعالیت بدنی شدید باعث تنگ شدن حاد راه‌های هوایی در افرادی می‌گردد که راه‌های هوایی آن‌ها واکنش‌پذیری بالایی دارند. تعداد قابل ذکری از ورزشکاران، ماه‌ها یا سال‌ها قبل از تشخیص و درمان صحیح آسم خود، در حین مسابقه دچار علایم قفسه سینه می‌شوند. انسداد راه‌های هوایی در حین ورزش یافته‌ای طبیعی به شمار نمی‌رود ولی می‌تواند در خویشاوندان درجه اول و سالم بیماران مبتلا به آسم و بیماران دچار آلرژی آتوپیک و غیر مبتلا به آسم دیده شود.

چگونگی ایجاد آسم ناشی از ورزش

آسم ناشی از ورزش بیشتر در کودکان و جوانان (به خاطر بالا بودن سطح فعالیت بدنی آن‌ها) دیده می‌شود. بیماران مبتلا به آسم ناشی از ورزش معمولاً می‌توانند فعالیت‌های شدید را به انجام برسانند ولی سطح کاری که حاصل می‌شود، غالباً کمتر از حد طبیعی و هزینه تنفسی آن بیشتر است. با وجود اتساع نایژه‌ها در حین ورزش، افزایش بیش از حد سرعت تنفس و تنگی نفس ممكن است عملكرد را مختل كند. فعالیت‌های شدیدی كه كمتر از 2 دقیقه به طول بیانجامند، کمتر از فعالیت‌های طولانی‌تر مشکل سازند. انسداد راه‌های هوایی کمی پس از توقف ورزش شروع می‌شود و در عرض 5 تا 10 دقیقه به حداکثر خود می‌رسد و سپس خودبه‌خود بهبود می‌یابد. بسته به میزان تنگ شدن نایژه‌ها، معمولاً بهبودی کامل در عرض 30 تا 60 دقیقه رخ می‌دهد.

عوامل تشدیدكننده

شدت آسم ناشی از ورزش، هم به نوع ورزش و هم به محیط بستگی دارد: هر چه ورزش شدیدتر باشد، حمله آسم شدیدتر است؛ اگر هوای دمی سرد یا خشک باشد، انسداد بیشتر است. انواع مشابه ورزش بسته به فصل و مکان (فضای باز یا سرپوشیده) عواقب متفاوتی به بار می‌آورند. اگر راه‌های هوایی فردی تحریک‌پذیر باشند، تقریباً هر نوع ورزشی باعث تنگی برونش‌ها می‌شود. در غیر این صورت دمای هوا و شدت ورزش از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. برای مثال ممکن است فردی در انجام ورزش‌های زمستانی مانند اسکی یا هاکی روی یخ مشکل داشته باشد ولی از پس دویدن در سالن یا اسکیت در بهار یا تابستان به راحتی برآید. همین‌طور ممکن است فردی تنها با سخت‌تر شدن تمرینات یا ابتلا به عفونت ویروسی راه‌های تنفسی فوقانی دچار مشکل گردد.

 علایم

علایم آسم ناشی از ورزش مشابه آسم ناشی از سایر محرک‌ها است و شامل خس‌خس، تنگی نفس، سرفه و احساس سنگینی قفسه سینه می‌شود. اما ورزش باعث انسداد شدید یا طولانی‌ راه‌های هوایی و نیاز به بستری شدن در بیمارستان نمی‌گردد.  

با آسم ناشی از ورزش چه كنیم؟

هدف اصلی درمان پیشگیری است. در این زمینه توجه به نكات زیر لازم است:

- با یک دوره گرم کردن کوتاه (6 تا 10 دقیقه) می‌توانید عواقب انسدادی فعالیت شدید را کاهش دهید. معمولاً بیش از 40 دقیقه گرم کردن لازم نیست.

- مشخص شده است که هپارین استنشاقی نیز می‌تواند از آسم ناشی از ورزش پیشگیری کند. برای کنترل مؤثرتر می‌توانید از داروهایی چون سالمترول، کرومولین و ندوکرومیل به صورت استنشاقی و 10 تا 15 دقیقه قبل از ورزش استفاده کنید.

- مایعات فراوان بنوشید.

- در هوای سرد از ماسك یا روسری استفاده كنید.

- اگر در حین ورزش علایم آسم ایجاد شد، ورزش را متوقف كنید.

- سرد كردن را در پایان ورزش فراموش نكنید.

- اطمینان حاصل كنید كه روش صحیح استفاده از داروهای استنشافی را فرا گرفته‌اید.

نحوه استفاده از داروهای استنشاقی

بسیاری از داروهای مورد استفاده در درمان آسم باید از طریق استنشاق و با دستگاه استنشاق مصرف شوند كه نحوه استفاده صحیح از آن توسط پزشك یاد داده می‌شود و خلاصه آن به شرح زیر است:

1- كلاهك دستگاه را بردارید و دستگاه استنشاق را راست نگه دارید.

2- قوطی آن را تكان دهید.

3- سر خود را عقب ببرید و نفس خود را بیرون دهید.

4- دستگاه را در فاصله 3 تا 5 سانتیمتری دهان خود  قرار دهید ولی اگر از آسم‌یار استفاده می‌كنید، انتهای آسم‌یار را در دهان خود بگذارید و لبان خود را كاملاً دور آن قرار دهید.

5- سر دستگاه استنشاق  را به پایین فشار دهید تا دارو وارد دهان شود و به مدت 3 تا 5 ثانیه به ‌آرامی نفس بكشید. برای استنشاق كپسول‌های پودری خشك، دهان خود را كاملاً دور قسمت دهانی دستگاه بگذارید و سریع نفس بكشید.

6- نفس خود را 10 ثانیه نگه دارید تا دارو وارد ریه‌ها گردد.

7- به تعداد دفعاتی كه پزشك توصیه كرده است، این كار را تكرار نمایید. فاصله بین دو استنشاق باید یك دقیقه باشد

عاقبت چه می‌شود؟

با درمان صحیح، افراد مبتلا به آسم ناشی از ورزش می‌توانند در هر ورزشی شركت كنند هرچند برای این افراد برخی از ورزش‌ها مناسب‌تر است. ورزش‌هایی كه در آن‌ها دوره‌های فعالیت به صورت متناوب صورت می‌پذیرد (مثل شنا، ژیمناستیك، بیسبال، كشتی، گلف، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری تفریحی، دو و میدانی به صورت كوتاه‌مدت و اسكی در سراشیبی) كمتر باعث ایجاد علایم آسم می‌گردند. در میان ورزشكارن مبتلا به آسم ناشی از ورزش كسانی بوده‌اند كه موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورده‌اند: كورت گروت (شناگر و صاحب مدال المپیك)، جكی جوینر-كرسی (صاحب مدال المپیك در دو و میدانی)، گرگ لوگانیس (صاحب مدال المپیك در شیرجه) و حكیم اولاجوون (بسكتبالیست NBA). حتی بنا بر اعلام آكادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریكا از هر 6 ورزشكار المپیكی یك نفر به آسم ناشی از ورزش مبتلا است.

جالب است بدانید كه شنا حتی آثار مثبت بسیاری برای مبتلایان به آسم دارد. محیط گرم و مرطوب، انقباض عضلات بالای بدن و وضعیت افقی بدن در حین شنا همگی می‌توانند به حركت موكوس از قاعده ریه به بالا كمك كنند. از طرفی در تمام طول سال امكان استفاده از استخر وجود دارد.

از یاد نبرید كه در بسیاری از موارد، مشكلات از آن‌چه فكر می‌كنیم، آسان‌تر حل می‌شوند. فقط باید راه مواجه درست با آن‌ها را بدانیم.

پیک تندرستی

منبع : http://ylym.wordpress.com/



تاریخ : جمعه 7 آبان 1389 | 15:42 | نویسنده : احمدرضا بهادری پور | نظرات

  • اپل
  • گوف
  • اخبار وب
  • روزمره
  • Varzesh3.com ورزش سه


    ساخت کد موزیک آنلاین